Tales of the Now

VR-opplevelsen ble utarbeidet for TV2 i regi av Universitetet i Bergen, og utforsker hvordan strømming av nyheter kan se ut i fremtiden. Utforsk en magisk verden der dagens ungdoms ønsker overdramatiseres og nyheter blir til levende historier. I denne fantasiverdenen har ungdommen full kontroll over sitt eget nyhetskonsum, med Tails som deres AI-følgesvenn.

INNSIKTSARBEID

For å kunne spekulere rundt fremtiden, måtte vi først forstå nåtiden. Innsiktsarbeidet fokuserte på tidlige brukere mellom 16-19 år og kartla deres synspunkter og holdninger til nyheter og underholdning.

 

En ukeslang dagbokstudie av strømme- og nyhetsvaner la grunnlaget for senere intervjuer. Avsluttende blikksporingstester  utfordret til å finne noe underholdende, lese nyheter på kanalene de foretrakk, og besøke ‘riggede’ kontoer på TikTok og Snapchat.

Det var ingen overraskelse at nyheter viste seg å tape kampen mot innhold med større underholdningsfaktor. Og det ble raskt oppdaget at det ikke var et spørsmål om manglende tid – noen kunne nemlig bruke ni timer på underholdning på én dag, men ikke ett minutt på å holde seg oppdatert på nyhetene.
Daily consumption of streaming (pink) and news (orange) across five days in minutes:

Av særlig interesse var:

1) News often evoke a negative reaction

2) Entertaining content is an escape from reality

3) Ønsker større kontroll over hvilke nyheter som konsumeres og hvor mye

Konseptualisering

Innsikten åpnet for en spekulativ tilnærming hvor konsumet av nyheter, som er ment å speile virkeligheten, i seg selv blir en flukt fra virkeligheten. I de første skissene skulle et bål “mates” med vedkubber for å få lest opp nyhetene. 

Da produksjon for VR var noe helt nytt, ble det viktig å sette av nok tid til å bli kjent med det tekniske. Idémyldringsprosessen ble derfor kjørt parallelt med utvikling. Dette ga tid til å prøve og feile, og åpnet for at oppdagelser i Unity kunne påvirke konseptet. Når det kom et skikkelig “Oi, er dette mulig!?”-øyeblikk, kunne vi utvide horisontene og bygge på grunnkonseptet.

AI-leirbålet utviklet seg raskt til Tails, en AI-kamerat som var ment å være en guide og en venn for brukeren. Stemmen hans og måten han snakket på ble essensielt for å bygge opp under den ønskede relasjonen til brukeren. Idet Tails fikk sin egen personlighet, historie og bakgrunn, begynte verdenen til ‘Tales of the Now’ virkeleg å ta form.

Den endelige prototypen

I den endelige prototypen er du en aktiv deltaker som leter rundt i verden etter ‘Tales’, altså fortellinger (nyheter). Tails fungerer som en venn og en fortellerstemme mens glødende partikler tegner levende bilder. Ved første besøk til ‘Tales of the Now’ ville Tails introdusere all funksjonalitet og vise frem verdenen ved å følge en forhåndsdefinert sti. Fra å plassere tusenvis av objekter med kjærlighet til å gjøre animasjonene til Tails mer livaktige ble resultatet et prosjekt vi kan være stolte av.

Unity screenshot of Tails in landscape.
Unity screenshot of a Tale (orb).

Les hele innsiktsrapporten og prosjektbeskrivelsen på TekLab.